Večina uspešnih podjetij se začne z dobro idejo. Leta 1976 sta Steve Jobs in Steve Wozniak prišla na idejo, da izdelata računalnike, dovolj majhne, da bi jih lahko ljudje imeli v svojih domovih in pisarnah. Tako je nastal Apple, zdaj največje tehnološko podjetje na svetu.
Vendar same dobre ideje niso katalizator uspeha - v ozadju deluje poslovna strategija. Poslovna strategija je tisto, kar potrebujete, da dopolnite celotno sliko in opredelite, kako nameravate rasti, delovati in uspevati.
V tem prispevku bomo opredelili, kaj mislimo s poslovno strategijo, pojasnili, zakaj je pomembna, in podali nekaj konkretnih primerov poslovnih strategij.
Pripravite se na uspeh! Brezplačna izdelava spletnih strani s slovensko storitvijo - Minimum.
Kaj je poslovna strategija?
Poslovna strategija je načrt delovanja, ki vas usmerja na večih področjih. Za razliko od poslovnega načrta, ki določa, kako bo vaše podjetje delovalo iz dneva v dan, se poslovna strategija bolj osredotoča na to, kako natančno boste dosegli določene cilje, mejnike ali dosežke pri vodenju vašega podjetja.
Strategijo potrebujete, ko želite začeti s poslovanjem, kot tudi, ko načrtujete rast ali spremembo obstoječega podjetja. Vaša strategija opredeljuje cilje vašega podjetja in zagotavlja okvir za vse gibljive dele, ki jih vaše podjetje potrebuje za uspešno delovanje.
Poslovna strategija običajno vključuje naslednje elemente:
- Osnovni izdelek ali storitev: Kaj prodajate, vaša poslovna ideja ali vaša storitev.
- Ciljni kupec: Jasen profil vašega ciljnega kupca, vključno s problemom, ki ga vaš izdelek ali storitev rešuje zanj.
- Ocenjevanje konkurence: Povzetek konkurenčne krajine, vključno s prednostmi, slabostmi, priložnostmi in grožnjami (SWOT analiza).
- Finančni načrt: Finančna projekcija, ki vključuje načrtovane prihodke, stroške in denarni tok.
- Pristop k cenitvi: Vaše začetno cenjenje izdelkov in storitev, ki jih ponujate, ali vaš pristop k cenitvi (npr. pavšalna cena, cena na uro, plačilo po storitvi itd.).
- Načrt marketinga in prodaje: Oris, kako nameravate tržiti svoje izdelke in podjetje, vključno z grobim proračunom za plačane medije, podrobnostmi o tem, kako ustvariti spletno stran in vsem, kar je povezano z promocijo podjetja. Prav tako bi moral opredeliti nekatere prodajne strategije, namenjen spodbujanju in razlikovanju vaše blagovne znamke.
- Zaposlovanje in najem: Organigram, ki opredeljuje vloge in potrebe po najemu. Vključite vse vire in osebje, ki ga imate na voljo (npr. Ste sami? Je to partnerstvo?).
- Cilji rasti: Načrt rasti podjetja, ki vključuje vaše trenutne cilje in kje bi želeli, da je podjetje čez eno, dve ali pet let (npr. trgi, število strank, projekcije prihodkov itd.).
3 vrste poslovnih strategij
Vsako uspešno podjetje se začne z načrtom, ki opredeljuje, kako bodo cilji doseženi. Vendar pa niso vse strategije enako kreirane. Oglejmo si tri vrste poslovnih strategij, ki lahko pripeljejo vaše podjetje do trajnostne rasti:
- Strategija na ravni podjetja: Ta visokonivojska strategija vključuje vizijo, poslanstvo in ključne odločitve podjetja. To lahko vključuje poslovne odločitve, prevzeme ali odprodaje in dodeljevanje virov.
- Strategija na ravni poslovanja: Strategija na ravni poslovanja določa, kako podjetje tekmuje na trgu, ob upoštevanju mešanice izdelkov, segmentov strank, cen, trženja in distribucije. Njen cilj je zagotavljati vrednost strankam in prekašati konkurente.
- Strategija na funkcionalni ravni: Funkcionalna strategija se osredotoča na operativne vidike poslovanja, kot so proizvodnja, trženje, finance in človeški viri (HR). Podpira strategije na podjetniški in poslovni ravni z maksimiziranjem virov produktivnosti.
Zakaj je poslovna strategija pomembna
Začetek katerega koli tipa podjetja ni enostavno. Pripraviti se je treba na številne predvidljive in nepredvidljive dejavnike na vsaki stopnji rasti. Zato potrebujete poslovno strategijo, ki vas bo ohranjala na pravi poti.
Koristi poslovne strategije:
- Pomaga vam krmariti skozi zapletenosti trga: Zagotavlja načrt za ohranjanje prednosti pred konkurenco, pa tudi za zunanje dejavnike, kot so težave v dobavni verigi in globalni dogodki, ki lahko vplivajo na trg.
- Nudi vpogled v potrebe vaših strank: Ko poznate težave vaših strank, lahko svojo strategijo uskladite z resničnimi preferencami in zahtevami.
- Pomaga predvideti izzive malih podjetij: Poznavanje potencialnih priložnosti in težav vam bo pomagalo prilagoditi se spremembam na trgu in biti na splošno bolj odporen.
- Dolgoročni uspeh bo veliko bolj verjeten: Premišljen načrt odpravlja ugibanja pri stvareh, kot so zaposlovanje, investiranje, rast in inovacije.
9 primerov poslovnih strategij
Kakšna je torej poslovna strategija? Spodaj smo navedli devet primerov, ki vas bodo navdihnili, ko boste oblikovali načrt za uspeh vašega podjetja.
1. Izkušnja strank
Podjetja, kot so Zappos, Starbucks in Amazon, so znana po svojih izjemnih izkušnjah strank. Dajejo prednost zadovoljstvu strank, poslovanje z njimi je enostavno in (v primeru Starbucks) spremenijo nekaj tako preprostega, kot je skodelica kave, v celovito in zadovoljujočo izkušnjo.
Strategija poslovanja, osredotočena na izkušnjo strank, je koristna za vsakega lastnika malega podjetja. Ustvarja zveste ponavljajoče se stranke, ki pogosto postanejo zagovorniki blagovne znamke, priporočajo vaše podjetje, izdelke in blagovno znamko svojemu krogu prijateljev in družine.
2. Prodaja z višjo vrednostjo
Osredotočenost na prodajo več izdelkov obstoječim in novim strankam je strategija, ki, če je uspešna, ima neposreden in takojšen vpliv na vaš denarni tok, prihodke in dobičkonosnost. Obstaja veliko načinov za to, vključno s križno prodajo in prodajo z višjo vrednostjo kupcem, medtem ko brskajo po vaši spletni strani, združevanjem podobnih izdelkov in uporabo programov zvestobe za privabljanje preteklih strank, da se vrnejo.
3. Programi ohranjanja strank
Ustvarjanje večje zvestobe strank je izvedljiva in donosna poslovna strategija. Pogosto je stroškovno učinkovitejše osredotočiti se na ohranjanje obstoječih strank, kot nenehno iskati nove. Večina blagovnih znamk ima dejansko 60 - 70 % možnost prodaje obstoječi stranki, vendar le 5 - 20 % možnost zaključka prodaje z novo stranko.
Zvestoba se lahko kaže v mnogih oblikah - npr. maloprodajni programi zvestobe, ki nagrajujejo kupce s kuponi in popusti, ali sistemi točk. Zvestobo gradite z zaupanjem, jasno komunikacijo in ustvarjanjem kakovostnih izdelkov. Tudi doslednost je ključna za vzpostavljanje trajnih odnosov.
Morda nihče tega ne počne bolje kot Amazon s svojim programom Amazon Prime. Stranke se v program vključijo za mesečno ali letno pristojbino. Program zagotavlja hitro in brezplačno dostavo, ter druge bonbončke. Vrnitev izdelkov je enostavna in poenostavljena, člani Prime pa imajo še veliko drugih ugodnosti, vključno z ogromnim katalogom filmov in TV oddaj, ekskluzivnimi prodajnimi dogodki in neomejenim shranjevanjem fotografij.
4. Najnižje cene
Strategija najnižjih cen, pri kateri podjetje ponuja najnižje cene v določeni niši ali na trgu. Podjetji, kot sta Lidl in IKEA, sta znana primera. Ta strategija jima je omogočila ponujanje izdelkov po cenah, ki so nižje od cen konkurentov, hkrati pa ohranjata dobičkonosnost.
Ta strategija ni primerna za vsakogar. Velikost Lidla mu daje večji vpliv nad dobavitelji (in veleprodajnimi cenami) v primerjavi z lokalno trgovino. Toda tudi če vodite manjše podjetje, lahko strategijo najnižjih cen uresničite tako, da ohranjate nizke stroške, ustvarjate lastne izdelke in ste (izjemno) pozorni na stroške svojega podjetja. To je strategija, ki zahteva veliko načrtovanja in spremljanja, zato je pomembno, da preden jo uvedete opravite temeljite raziskave.
5. Inovativnost
Inovativnost je pogosto povezana s kategorijami, kot so tehnologija, farmacevtska industrija in poslovne storitve. Gre za poslovno strategijo, ki se osredotoča na ustvarjanje vrhunskih izdelkov ali storitev, ki so bodisi povsem novi (npr. leta 2007 je bil Applov iPhone prvi pametni telefon, predstavljen ogromnemu trgu ljudi, ki niso vedeli, da ga potrebujejo) ali izdelki ali storitve najvišjega razreda na obstoječem trgu.
Inovativnost kot poslovna strategija ni omejena le na izdelke ali storitve. Lahko se nanašajo tudi na poslovni pristop - z drugimi besedami, način, kako ponujate svoj izdelek ali storitev.
6. Diferenciacija
Diferenciacija pomeni izpostaviti vaše podjetje v primerjavi s konkurenti. To dosežete tako, da svojim izdelkom zagotovite nekaj edinstveno posebnega glede načrta, lastnosti ali kakovosti. Lahko se tudi diferencirate tako, da ustvarite edinstveno in pomensko zgodbo blagovne znamke. Ko je diferenciacija dobro izvedena, vam daje veliko prilagodljivosti glede cen in pristopa - vključno z vrstami izdelkov in storitev, ki jih ponujate. Učinkovita strategija diferenciacije pomaga vašim strankam, da se identificirajo z vašo blagovno znamko. Na primer, so bodisi pivci Coca-Cole ali pivci Pepsi.
Za primer vzamimo Starbucks. Veliko mest prodaja kavo, toda Starbucks je kavo dvignil na povsem novo raven z edinstveno izdelanimi (in premium cenjenimi) pijačami.
7. Pridobitev
Pridobitev je poslovna strategija, ki vključuje nakup drugega podjetja (ali podjetij) z namenom spodbujanja rasti, širjenja tržnega deleža ali izboljšanja konkurenčnosti. Pridobitev je lahko prelomnica za vaše podjetje, saj vam omogoča hitro vstopiti na nove trge, pridobiti dragocene vire in odstraniti konkurenco.
Podjetja, kot je Meta (prej znana kot Facebook), so učinkovito uporabila pridobitev kot strategijo za ohranjanje svoje prevlade v prostoru družbenih omrežij. Z nakupom platform, kot sta Instagram in WhatsApp, je Meta razširila svojo bazo uporabnikov. Prav tako je diverzificirala svoje ponudbe, s čimer je zagotovila, da ostane relevantna tudi, ko so druge platforme, kot sta MySpace in Friendster, sčasoma izgubile svoj pomen.
V tej strategiji je potrebno poglobljeno razumevanje operacij, kulture, finančnega zdravja in baze strank vsakega ciljnega podjetja. Integracija dveh podjetij je lahko tudi zapletena in stresna. Pogosto se pojavljajo težave z združevanjem tehnologij, podjetniških kultur in usklajevanjem operacij.
8. Družbena odgovornost
Družbena odgovornost je pomembna za vse potrošnike, še posebej pa za potrošnike generacij milenijcev in Gen-Z, ki pogosto ocenjujejo podjetja in izdelke glede na vpliv na okolje in trajnost. Družbena odgovornost se podjetjem pomaga razlikovati, saj spodbuja skupnost, ščiti okolje in zagotavlja, da v svojem poslovanju dajete prednost etičnim praksam.
Dejansko je po anketi Deloitte četrtina potrošnikov pripravljena plačati več za trajnostne izdelke in embalažo ali za izdelke oziroma storitve dobaviteljev, ki spoštujejo človekove pravice in etične delovne pogoje.
9. Vrednost
Vrednost je subjektivna, vendar lahko služi kot vodilo, ki pomaga novim strankam, da vas najdejo, in navdihuje obstoječe stranke, da se vračajo znova in znova. Pri strategiji, ki temelji na vrednosti, je cilj predstaviti nekaj, kar ni le drugačno, ampak ima tudi pomemben pomen ali vrednost (ali oboje) za vašo ciljno skupino.
Apple ne prodaja le tehnologije; prodajajo celoten ekosistem. Izdelki Apple odmevajo pri strankah. Njihovi izdelki, čeprav tehnološko napredni, so estetsko privlačni, enostavni za uporabo in se brezhibno integrirajo med seboj.
Pomembno si je zapomniti, da ponujanje edinstvene vrednosti ni le v tem, da ste drugačni zaradi same drugačnosti. Gre za razumevanje, kaj vaše stranke resnično želijo, in ustvarjanje nečesa, kar izpolnjuje to potrebo na način, ki ga nihče drug ne more. To se lahko manifestira kot neprekosljiva kakovost. Lahko je to noviteta ali osredotočenost na izjemno storitev za stranke. Podjetje, ki obljubi vrednost in nato to obljubo izpolni, privablja nove stranke. Spodbuja zvestobo in celo zagovorništvo.